.       
[dnes je 22. října 2014]

POZOR! Tento článek byl naposledy aktualizován před více než třemi lety!

Je možné, že následující­ stránka obsahuje odkazy, které dnes již nejsou funkční, nebo že některé informace uvedené v tomto článku se v průběhu času ukázaly jako prokazatelně chybné. Pokud jakoukoliv podobnou závadu zjistíte, tak neváhejte napsat co nejpřesnější popis závady do veřejného komentáře pod článkem: redakce TečkyCZ nové komentáře neustále sleduje, a to i pod těmi nejstaršími články. V celé řadě případů lze chyby snadno opravit - např. se stává, že video na YouTube bylo smazáno a znovu nahráno pod jiným id. V jiných případech někdo zase zakáže embedovaní videa, která přitom existuje ve více kopiích, nebo se z webu ztratí stránka umístěná na negarantovaném freehostingu, zatímco původní autor stránek si mezitím zaregistruje vlastní doménu, atd. Děkujeme všem, kteří pomáhají opravovat chyby ve starších webových stránkách a udržují tak Internet naživu - redakce TečkyCZ.

Elektrická jednokolka: dopravní prostředek pro 21.století

xChaos 16. března 2011 [6892 znaků] [Technologické úlety]
★★★★★ [ + ] 6 [6x] [ - ] [informativní[x] vtipné[x] moudré[x] výstižné[x]]
6973 ← RSS 805 fb 40 twitter 309 google 261 seznam 165 nyx 28 bot 2641
[Komentářů 9]

Vzhledem k už celkem neoddiskutovatelně hrozící ropné i energetické krizi je podle mě na místě začít uvažovat o snížení počtu kol i rychlosti, kterou se na nich pohybujeme po světě. Samozřejmě - nelze očekávat, že by většina populace riskovala ztrátu důstojnosti upoceným šlapáním na jízdním kole - ale naštěstí existují alternativy. #geek #transport #unicycle

Jak už jsem psal v záhlaví svého prvního článku o elektrických jednokolkách (návod: naučte se používat tagy v záhlaví článku !): cosi neurčitého mi nevysvětlitelně irituje na dvoukolém dopravním prostředku firmy Segway, který můžete v posledních letech stále častěji vídat i v ulicích Prahy, jak se na něm po chodnících prohánějí (zejména američtí) turisté. Možná je to to sebevědomí pilotů tohoto dopravního prostředku, kteří mají pocit, že mají daleko větší právo než cyklisté pohybovat se na chodnících a jiných pěších cestách, možná jsou to vzpomínky z dětství na toporné ruční sekačky na trávu, které uspořádání této svérázné samohybné stupačky připomíná, možná je to skutečnost, že společnost Segway má uspořádání svého samohybu patentované a já patenty nemám rád - nevím, prostě neplánuji si Segway v nejbližší době zakoupit nebo třebas i jenom zapůjčit. Nepokládám to z nějakého důvodu za řešení své dopravní situace - a pokud bych vyhledával adrenalinový sport zcela bez ohledu na případné dopady na životní prostředí, tak asi radši dám přednost tomu prohánět se mezi auty na kolečkových bruslích s vrtulí pro paragliding na zádech! A nebo, pokud bych měl mluvit vážně: často uvažuji o namontování pohonné jednotky pro elektrokola na lehokolo. Ale konec úvodu - přejděme k jednokolkám. Pocítil jsem po záplavě katastrofických zpráv z celého světa přijít s alespoň nějakou optimistickou informací - takže tady jí máte:

Klasické šlapací jednokolky představují jeden z nejhůře ovladatelných dopravních prostředků vůbec - a jako takové celá desetiletí sloužily hlavně jako dopravní prostředek pro klauny v cirkuse. A právě proto, že zábavní průmysl se rychle stává nejdůležitějším ekonomickým odvětvím dneška a počet možností, jak na veřejnosti ještě vůbec upoutat něčí pozornost rychle klesá, soudím, že samohybná elektrická jednokolka by se mohla klíčovým dopravním prostředkem blížící se éry energetické a palivové krize. Problémy s pravo-levou stabilitou řeší při dostatečné dopředné rychlosti gyroskopický efekt - ovšem, právě dosažení dostatečné dopředné rychlosti je u klasických šlapacích jednokolek limitováno omezenou výpočetní kapacitou lidského mozku (a hlavně jeho centra rovnováhy) co se týče udržování stability předo-zadní: a právě tento problém při použití elektromotoru a levné stabilizační elektroniky ve 21. století naštěstí odpadá! Přesením celé váhy na jediné kolo přitom současně dochází k zlepšení adheze: ta samozřejmě bude mít fatální následky v případě nutnosti prudkého zabrždění - ale to by snad mohl řešit nějaký "antipřeklápěcí" elektronický systém, který by pro jakoukoliv momentální rychlost dopočítal vhodný úhel náklonu před zahájením vlastního brždění: a ideální by bylo, kdyby tento úhel náklonu šlo získat nikoliv zrychlením, ale řízeným přesunem těžiště dozadu.

Maximální rychlost samohybů, které smí řídit i osoba bez řidičského průkazu, omezuje EU na 25 km/h a omezen je i výkon motorů. Je tedy zjevné, že další cestou ke snížení spotřeby a zvýšení dojezdu při konstantní velikosti (a hlavně hmotnosti) baterie je snížení celkové hmotnosti: a právě tady jednokolka nabízí více, než než jen pouhé "dělení dvěma". Nejen, že vám stačí jedno kolo místo dvou - ale eliminujete i potřebu rámu, který patří mezi nejtěžší součásti jízdního kola ! Navíc, čím lehčí dopravní prostředek - tím menší fakticky představuje nebezpečí pro svoje okolí, včetně chodců a dětí: nemluvě o tom, že "deformační zónou" v případě jednokolky bude s největší pravděpodobností právě tělo jejich řidiče - což pokládám z hlediska potenciálních cílů případné kolize za relativně humánní řešení: i u běžného jízdního kola to do vás nejdřív napálí přední kolo a řídítka - a pak teprve na vás spadne cyklista...

Štastným majitelem elektrické jednokolky zatím nejsem - a i když cena se mi jeví jako vcelku příznivá, tak přeci jen je velice podobná, jako cena za lehokolo: a vzhledem k tomu, že momentálně pracuji v místě svého bydliště, tak přeci jen spíše než avantgardní prostředek pro cesty do práce po městě teď sháním prostředek pro pohodlný únik "před tím vším": jako rozený individualistický eskapista tedy bohužel nakonec nejspíš dám přednost turistickému lehokolu - až nebudu vědet co se svými 20-30 000 Kč navíc...

Přes to všechno - když srovnáme trendy posledních desetiletí v autonomní městské dopravě, které podle mě reprezentuje hlavně poněkud příliš punkový skateboard (na rozdíl od snowboardu se mi ho nikdy nepodařilo ovládnout - všechny pokusy skončily okamžitým prudkým snížením nadmořské výšky mého velmi osobního těžiště, respektive snížením mé potenciální gravitační energie na nejnižší okamžitě dostupnou hladinu, respektive, laicky řečeno - prdelí na asfalt) a dále industriálně využívané kolečkové brusle (viz například doplňování zboží v supermarketech, ekonomicky velmi teoreticky zábavné by bylo jistě i využití pro účely městské policie), tak elektricky stabilizovaná jednokolka by mohla přispět k udržení některých tradičních evropských hodnot na ulicích našich měst: včetně toho, že by jí mohlo jít relativně snadno ukrást, a že jezdec na jednokolce má na rozdíl od cyklisty volné ruce pro použití nejen běžného, ale dokonce i chytrého mobilního telefonu: jednokolista může tedy během jízdy do práce nejen odpovídat na výhodné telemarketingové nabídky a tím přispívat k růstu hrubého domácího produktu - ale může dokonce i oběma rukama ovládat smartphone - takto by např. evropské úřady práce mohly dodávat uchazečům o zaměstnání přímo GPS souřadnice, na kterých by mohli neúspěšně absolvovat svůj příští přijímací pohovor. Nepřehlédnutelnou výhodou je i výrazně vyšší důstojnost např. strážníků městské policie pohybujících se na jednokolkách - ve srovnání se situací, kdy by je magistrát poslal do ulic na kolečkových bruslích.

Překvapivou nevýhodu malé velikosti jednokolky je to, že trh s tímto dopravním prostředkem by samozřejmě okamžitě ovládla Čína: řešením by snad vzhledem k uměle oslabované čínské měně mohl být DIY přístup, kdy by se kompletní elektrická kola dovážená z Číny a prodávaná v supermarketech DIY stylem přestavovala na elektrické jednokolky - a zbytky, tzn. přední kola s rámy, by se pašovala přes Sibiř zpět do Číny - a tam by se s chudými čínskými venkovany, kteří by si je rádi přestavovali na obyčejná kola šlapací, směňovala přímo za rýži :-)

Pokud vás moje směsice faktů a fikce zaujaly a/nebo pokud souhlasíte s tezí, že "ideologií revoluce je dynamický optimismus", tak další informace najdete zde:


[Vypnout sloupcovou sazbu článku] pro browsery Firefox, Opera a Chrome [zpět na začátek sloupcové sazby]
CZK 2900242944/2010 (VS 1113) BTC 19rriLx8vR19wGefPaMhakqnCYNYwjLvxq
Podpořte autora článku nebo celou TečkuCZ [zobrazit možnosti]

Sdílet v síti [Twitter] [Google+] [Facebook] [Jagg.cz]
Formátovat pro tisk [bez komentářů] [s komentáři]
Krátká forma URL (adresy) [http://teckacz.cz/1113]
Všechny články [od autora xChaos] [v rubrice Technologické úlety] [nejnovější]

Hodnocení článku čtenáři [ + ] 6 [6x] [ - ]
Tip: Pro moderaci článků (kladné nebo záporné hodnocení) je nutné použít browser, který podporuje javascript a cookies.
Komentáře čtenářů [napsat vlastní]
Skrýt hodnocené nebo méně.


:) volani.webnode.cz 20. března 2011 ← komentářů 1509 ← [31%] 384 [1252x]
[ + ] 0 [0x] [ - ] ← hodnocení komentáře nevyžaduje registraci ↻ 263
[Elektrická jednokolka: dopravní prostředek pro 21.století] → [/-/14145]

Me by spis zajimalo slapaci kolo, ktere by melo akumulator (treba ten co maji telefony, sel by hned prakticky vyuzit :D a elektromotor a pri brzdeni by se baterie dobijela.
Neco jako svetlo pracujici na dynamo.. Moznosti prestat slapat pri unavne dlouhe ceste do kopce by byla take jiste prinosna :)

:) volani.webnode.cz 20. března 2011 ← komentářů 1509 ← [31%] 384 [1252x]
[ + ] 0 [0x] [ - ] ← hodnocení komentáře nevyžaduje registraci ↻ 287
[Elektrická jednokolka: dopravní prostředek pro 21.století] → [/-/14146]

Take by nemusela byt spatna kombinace nejake castecne motoricke male kolobezky v kombinaci se spolujidou v aute :D
Asi takto: do mobilu by se nacvakalo s cim a odkud kam.
Vysledek: Na MHD, z MHD kolobezkou tam a tam a pak me nekdo nabere autem, autem tam a tam, pak MHD a nakonec kolobezkou :D

PS: chapete proc jsou vlaky drazsi nez autobusy?
Je ekologictejsi chodis pesky a nebo jezdit v tramvaji?

:D

:) xChaos 20. března 2011 ← komentářů 8156 ← [1%] 12 [5514x]
[ + ] 0 [0x] [ - ] ← hodnocení komentáře nevyžaduje registraci ↻ 285 → 18
[Elektrická jednokolka: dopravní prostředek pro 21.století] → [/-/14149]

@volani.webnode.cz tak u jakékoliv MHD je to evidentně otázka fixních a variabilních nákladů (finančních, energetických, ekologických). Ty fixní jsou tam velmi velké, ty variabilní velmi malé. Úspory z rozsahu. Pokud jezdí tramvaje prázdné, tak to "ekologické" samozřejmě není.

volani.webnode.cz 18. dubna 2011 ← komentářů 1509 ← [31%] 384 [1252x] ✘✘ [ + ] -2 [2x] [ - ] [offtopic[x]] ↻ 9 → 4 [Elektrická jednokolka: dopravní prostředek pro 21.století] Nekvalitní komentář! [zobrazit]
:) marek (b2cd22a14f1f6801) 2. května 2011 ← komentářů 143 ← [20%] 61 [315x]
[ + ] 0 [4x] [ - ] [výstižné[x] provokativní[x] nepřesné[x]] ↻ 260 → 2
[Elektrická jednokolka: dopravní prostředek pro 21.století] → [/-/14768]

"Vzhledem k už celkem neoddiskutovatelně hrozící ropné i energetické krizi"

Pokud budeme zavírat JE a místo toho stavět SE, větrníky a chytré sítě, tak energetická krize a návrat o několik set let zpátky opravdu hrozí.

:) xChaos 2. května 2011 ← komentářů 8156 ← [1%] 12 [5514x]
[ + ] 0 [4x] [ - ] [nedomyšlené[x] moudré[x] trefné[x]] ↻ 248 → 2
[Elektrická jednokolka: dopravní prostředek pro 21.století] → [/-/14769]

@marek ropu nejsi jednoduše schopen substituovat elektřinou - i před několika lety by byl provoz elektromobilu výrazně levnější, než provoz auta na benzín nebo naftu. Natož dnes. Ale přesto tady není vůle to nějak zásadně změnit....

(BTW, dobíjení elektromobilů je daleko lépe šité na míru právě malým decentralizovaným energetickým zdrojům - představuje tak trochu alternativu k dnešnímu přenosu energie na velké vzdálenosti pomocí vedení vysokého napětí)

Lily 6. září 2011 ← komentářů 1 ← [-100%] -2 [2x] ✘✘ [ + ] -2 [2x] [ - ] [offtopic[x] sexistické[x]] ↻ 52 → 1 [Elektrická jednokolka: dopravní prostředek pro 21.století] Nekvalitní komentář! [zobrazit]
:) xChaos 7. září 2011 ← komentářů 8156 ← [1%] 12 [5514x]
[ + ] 0 [0x] [ - ] ← hodnocení komentáře nevyžaduje registraci ↻ 314 → 1
[Elektrická jednokolka: dopravní prostředek pro 21.století] → [/-/16205]

@volani.webnode.cz (hned nahoře v debatě) elektrokola s rekuperací se přece běžně dělají... nerozumím ti...

:) x (8ee1920bf7f88bb0) 22. června 2012 ← komentářů 164 ← [-27%] -37 [137x]
[ + ] -1 [1x] [ - ] ↻ 263 → 1
[Elektrická jednokolka: dopravní prostředek pro 21.století] → [/-/20452]

"i před několika lety by byl provoz elektromobilu výrazně levnější, než provoz auta na benzín nebo naftu."

Tak na to musím reagovat - za přes přes 10 kč/litr je spotřební daň je to poplatek za použití silnice - pevná přirážka k ceně benzínu z rafinérie - a tu je nutné zahchvat do budoucna ať to auto jezdí na cokoliv.

A pak doba života - tedy počet nabití a vybití baterie - je to kolem 8 let to vychází a tu jaksi musíte k ceně za 1km připočítat - vyrží rozhodně méně než opotřebení spalovacího motoru auta - a hned jste uplně někde jinde.

Pak - i rychlonabíjení trvá 1 hodinu - a auto ujde sotva tak 300 km - zkuste dojet 1h čekání po každých 300 km a to jen při optimální hustotě dobíjecích stanic - k moři do Chorvatska - prostě nepraktičnost.

A pak hlavní věc - po přepočtu spotřeby benzínu a nafty by všechny naše elektrány rozhodně nestačili a proti všem energetickým zdrojům se protestuje v místě jejich stavby. 50% je u nás z uhelných elektráren - 90% je tomu tak co vím v Polsku.

A teď si představte - že v části zemí se elektřina vyrábí spalováním Zemníího plynu a přitom mnoehm vhodnější dnes auta a autobuse na Zemní plyn - CNG již existují.
A dokonce i spalováním NAFTY v některých zemích - údajně vedle 2 funkčních bloku jaderných elektráren by se tomu tak - tedy výroba elektřiny spalováním nafty mělo dít v Japonsku.

A ty vaše lokalní zdroje - v prosinci a lednu budte mít proudu zručeně nedostatek - a to i tak, že jeden týden realitivně dost a dslší týden néli delší dobu budete bez záložnáích zdrojů - dnes běžně beznzínový generátor u ostrovnáích systému - bez elektrického proudu.
 

Zobrazeno 9 komentářů z 9 nalezených (zpracování trvalo 2.2 sekund).

Pozor, vložením komentáře souhlasíte s pravidly hry TečkyCZ! [zobrazit pravidla] →
Ochrana proti spambotům - tři-krát-tři je ... ? (napište číslicí - nemělo by byt potřeba při zapnutém JavaScriptu)
Sociální síť (přihlaste se předem, 1. řádek<=105 znaků=status, zbytek=odkaz)
Offtopic resolver (týká se odpověď původního tématu, nebo patří jinam?)
Přezdívka (povinně) - nepoužívejte speciální znaky, mezery=podtržítka
E-mail (volitelně) - zobrazí se ikonka → [Gravatar] nebo → [Libravatar]

 Nelze použít HTML [zobrazit mikrosyntax] →

Nápověda: ve vlastním zájmu uvádějte u komentářů pouze funkční a dostupnou e-mailovou adresu. Přezdívku, která je jednou spojená s konkrétní e-mailovou adresou, už nyní nelze bez zásahu administrátora serveru spojit s jinou adresou. Uvedením neplatné e-mailové adresy si v budoucnu znemožníte upload ikonky i možnost použít některé další chystané neanonymní funkce vázané na uvedení platné e-mailové adresy.


Elektrická jednokolka: dopravní prostředek pro 21.století [Začátek článku] [Začátek komentářů]
TečkaCZ [Nejnovější články] [Nejnovější komentáře] [Aktuální debaty] [Zeď vzkazů] [Zeď odkazů]
Tiskové zprávy a otevřené dopisy přebíráme z nejrůznějších informačních kanálů (bez výslovného souhlasu autorů)
Licenční práva k použitým obrázkům a grafickým motivům nejsou definována (přebírejte pouze texty bez obrázků)
Texty článků i komentáře bez uvedení copyrightu jsou chráněny GNU Free Documentation License
Publikační systém TečkyCZ vyvíjejí Arachne Aerospace, webhosting sponzorují SPOJE.NET
Založeno na Quzo engine, (G)1999-2002 David Čermák, (G)2002-2013 Michael Polák
Seznam aktuálních článků na TečceCZ je dostupný také ve formátu RSS (XML)
Můžete také sledovat TečkuCZ na Google+ nebo Twitter feed TečkyCZ
Články přebírá i rubrika Věda a výzkum na serveru Právě dnes
TečkaCZ občas prochází testy XHTML a CSS2 validity
SPOJE.NET Arachne Labs
       TečkaCZ
  •  
  • Čtení komentářů →
  • Psaní komentářů →
  • Debaty →
  • Články →
  • Tagy →
  • Ročníky →
  • Rubriky →
  • RSS kanály →
  • Vzhled →
  • Ostatní →
  •  
[] [] [] [] [] [] [] [] [] [] [] [] [] [] [] [] [] [] [] [] [] [] [] [] []
  •